How does theater look at the violence in Honduras? Sistemic observation on the link of Teatro La Fragua with violence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51378/realidad.v1i162.7730

Keywords:

Teatro La Fragua, Violence, Honduras, Art and society, Niklas Luhmann (1927-1998), Jesuits

Abstract

This article discusses whether expressions of art such as La Fragua, a Jesuit theater in Honduras, can be inserted into sociology as a general communication system proposed by Niklas Luhmann; especially with regard to their different understanding of conflict and violence and its function as negative communication. In this direction, supported by the concept of Generalized Symbolic Media, a central piece of Luhmann’s theoretical architecture, this paper attempts an interpretation of Teatro La Fragua, of the expectations of its artistic proposal in the context of violence in  Honduras, whose lethality spiral increased after the coup  that occurred in 2009.

Realidad: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades No. 162, 2023: 36-50.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Mario Castro, Universidad Iberoamericana

Licenciado en Filosofía por la Universidad Centroamericana José Simeón Cañas (UCA) de El Salvador, y maestro en Comunicación por la Universidad Iberoamericana Ciudad de México-Tijuana. Fue escritor en residencia de Teatro La Fragua de Honduras. Publicó en las revistas Latin American Theatre Review de la Universidad de Kansas, en Conjunto de Casa de Las Américas, en Cuba, y en revistas sobre  educación. A la fecha es docente de filosofía y profesor de los departamentos de Letras y  Comunicación en la Universidad Iberoamericana Ciudad de México.

Published

2023-07-31


How to Cite

Castro, C. M. (2023). How does theater look at the violence in Honduras? Sistemic observation on the link of Teatro La Fragua with violence. Realidad, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (162), 36–50. https://doi.org/10.51378/realidad.v1i162.7730

Issue

Section

Essays