Abstract
Inter-firm collaboration has emerged as a key enabler of business growth in increasingly complex environments. This study focuses on exploring inter-firm cooperation from the perspectives of network theory and strategic alliances, seeking to identify fundamental patterns and concepts that drive success in these collaborations. The main objective is to analyze how network theory and strategic alliances influence inter-firm cooperation and, in turn, the sustainable growth of organizations. In order to achieve the objectives of this paper, the author has reviewed both academic and business literature, using key databases and specific keywords. Relevant articles and books were selected based on inclusion criteria highlighting the relationship between inter-firm cooperation, network theory and strategic alliances. The critical importance of collaboration in business networks and strategic alliances for sustainable growth is revealed. Synergies generated by cooperation, the strategic relevance of alliances and the dynamic evolution of business networks are identified. This study highlights the need for a strategic and flexible approach to inter-firm cooperation. The synergy between network theory and strategic alliances provides a solid framework for driving business growth. Practical recommendations are offered for the successful management of these collaborations, recognizing that overcoming challenges and cultivating strong collaborative environments are essential for long-term success in an interconnected and dynamic business environment.
Realidad Empresarial No. 17, 2024: 27–39.
References
Ballesteros, J. H. y Heras-Rosas, C. (2021). La cooperación interempresarial en los sistemas productivos locales. Barreras para el aprovechamiento de las sinergias. Brazilian Journal of Business, 3(1), 164–183. https://doi.org/10.34140/bjbv3n1-010
Borgatti, S. P. y Halgin, D. S. (2011). On Network Theory. Organization Science, 2(5), 1121-1367. http://dx.doi.org/10.1287/orsc.1100.0641
Campos, S., Carro, R., Duran, C. y Fernández, H. O. (2000). Un nuevo enfoque para el análisis de las organizaciones. La ecología organizacional. FACES. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, 6(9), 9-22. https://nulan.mdp.edu.ar/id/eprint/63/1/FACES_n9_9-22.pdf.
Chacravaty, A., Zhou, C. y Sharma, A. (2020). Effect of Alliance Network Asymmetry on Firm Performance and Risk. Journal of Marketing, 84(6), 74-94. https://doi.org/10.1177/0022242920943104
Citarella Espinoza, M., & Insignares Blanco, E. (2021). La auditoría financiera y su proyección en la rentabilidad de las empresas. Ad-Gnosis, 10(10), 141-149. https://doi.org/10.21803/adgnosis.10.10.475
Cruz Coria, E., Olmos Martínez, E. e Ibarra Michel, J. P. (2022). La integración de emprendedores turísticos a las redes de cooperación interempresarial en entornos rurales: Un análisis relacional. Investigaciones Turísticas, (23), p 73-93.
González Quiñones, Y., Palmas Castrejón, Y., Vargas Martínez, E. y Serrano Barquín, R. (2019). Una red de cooperación empresarial para el desarrollo local: Corredor turístico “Las Truchas”- Malinalco, México. Estudios y perspectivas en turismo, (1), 207-225. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1851-17322019000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Granovetter, M. (1973). The Strength of Weak ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360-1380. https://snap.stanford.edu/class/cs224w-readings/granovetter73weakties.pdf
Guil Marchante, C., Perez, F. V. y Sierra Casanova, C. (2003). Los acuerdos de cooperación en el marco de la competencia global. En Ayala Calvo, J. (Coord.). La gestión de la diversidad: XIII Congreso Nacional, IX Congreso Hispano-Francés, Logroño (La Rioja), 16, 17 y 18 de junio, 1999, 2, 603-608.
Gulati, R. (1998). Alliances and Networks. Strategic Management Journal, 19(4), 293–317. http://www.jstor.org/stable/3094067
Henríquez-Fuentes, G., Higuera-Ojito, V. H., Rosano Reyes, E., Robles, N. y Aragaki, A. (2019). Estrategias de formación en busca de una Universidad socialmente responsable. Pensamiento Americano, 12(24), 180–197. https://doi.org/10.21803/pensam.v12i24.335
Hernández Belaides, H. J., y Miranda Passo, J. (2023). Factores determinantes en la motivación de empleados desde la responsabilidad social corporativa: estudio de caso en una empresa privada. Revista GEON (Gestión, Organizaciones y Negocios), 10(1), e-855. https://doi.org/10.22579/23463910.855
Hill, C. y Jones, G. (2005). Administración estratégica: un enfoque integrado. McGraw-Hill.
Jaramillo Valencia, B., Borja Perlaza, A. M., y Ríos Ortiz, D. (2019). Influencia del proceso de inclusión a la inversa en el contexto educativo. Pensamiento Americano, 12(24), 69-78. https://doi.org/10.21803/pensam.v12i24.311
Lesmes Silva, A. K., Barrientos-Monsalve, E. J. y Cordero Díaz, M. C. (2020). Comunicación asertiva ¿estrategia de competitividad empresarial?. AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 8(1), 147–153. https://doi.org/10.15649/2346030X.757
López Muñoz, J. L., Mugno Noriega, A., & Jay Vanegas, W. (2019). Educación financiera una alternativa para promover cambios significativos en la calidad de vida de la sociedad colombiana. Ad-Gnosis, 8(8). https://doi.org/10.21803/adgnosis.v8i8.362
Lozares, C. (1996). La Teoría de Redes Sociales. Papers, (48), 103-126. https://papers.uab.cat/article/view/v48-lozares/pdf-es
Michna, A., Kmiecik, R., & Czerwińska-Lubszczyk, A. (2020). Dimensions of Intercompany Cooperation in the Construction Industry and their Relations to Performance of SMEs. Engineering Economics, 221-232. https://doi.org/10.5755/j01.ee.31.2.21212
Vera Valdiviezo, N., De Pablos Heredero, C. y Bermejo Ruíz, J. M. (2020). Incidencia de los costos de transacciones en las microempresas informales. Gente Clave, 4(1), 61-87. https://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/genteclave/article/view/119
Quintero Barco, Y. A. (2022). Redes sociales: atracción y riesgo para jóvenes. Ingente Americana, 2(2), 57-64. https://doi.org/10.21803/ingecana.2.2.403
Redes sociales (2022, 16 de septiembre). Sostenible Pedia. https://www.sosteniblepedia.org/index.php?itle=Redes_sociales&oldid=4225
Rodríguez, R., Landazury Villalba, L. F., Lugo Arias, E. R., Sandoval Reyes, R., & Jiménez Celín, Y. P. (2020). Descripción de la situación actual del sistema logístico en la región Caribe colombiana. Ad-Gnosis, 9(9), 83–95. https://doi.org/10.21803/adgnosis.9.9.439
Urango de la Rosa, Y. (2019). Marketing digital como recurso táctico para las microempresas. AD-GNOSIS, 8(8), 156-169. https://doi.org/10.21803/adgnosis.v8i8.372
Wasiluk, A. y Ginevicius, R. (2020). Pro-innovative motives for establishing cooperation by enterprises: An empirical study in Poland. Economics and sociology, 13(2), 258-270. https://doi.org/10.14254/2071-789X.2020/13-2/17

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Carlos J. Fábregas Rodado