Abstract
One of the striking elements that came to light in the process of organizing the Francisco Gavidia Documentary Fund (Fondo Documental Francisco Gavidia) is the abundant presence of material related to music, including scores, some of his own making, others with annotations in his own handwriting. This article sets out to shed light on this dimension of Gavidia’s work and intellectual trajectory. It is more descriptive than analytical in nature. This is due to the rather uncertain status of music in Gavidia’s work as a whole; however, this first approach succeeds in establishing some conclusions about this work.
Realidad, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, No. 164, 2024: 172-215.
References
Albizú, Adriana.“Sabelio”. La Quincena 2, no. 16 (1903).
Arauz, Cleotilde A. “Remembrance para piano”. La Quincena 3, no. 30 (1904).
Alas, Ciriaco de Jesús. “Libertad”. La Quincena 2, no. 23 (1904).
Caballero, Emilia . “Italia”. La Quincena 2, no. 19 (1904).
Cañas Dinarte, Carlos. “Un músico salvadoreño que urge ser rescatado”. El Diario de Hoy, 23 de julio de 2021, https://www.elsalvador.com/entretenimiento/cultura/historia-salvadorena-musico-urge-ser-rescatado-rafael-olmedo/862059/2021/
Gavidia, Francisco. El cancionero del siglo XIX. San Salvador: Ateneo de El Salvador, 1930.
Gavidia, Francisco. “La lyra y la música griega”. Fondo Documental Francisco Gavidia/FG/8.3/05/1931, Número de inventario 5, caja Ce-15.
Gavidia, Francisco. “La didascálica precedida de la lírica y la música griegas”. Fondo Documental Francisco Gavidia/FG/8.3/05/1931, Número de inventario 5, caja Ce-15.
González Sol, Rafael. Datos históricos del arte de la música de El Salvador. San Salvador: Imprenta Mercurio, 1940.
González Soriano, Álvaro Dagoberto. “Partituras vicentinas antiguas”. Trasmallo, no. 10 (2018): 16-17.
Hernández, Indalecio E . “Sueño de amor”. La Quincena 3, no. 29 (1904).
Kessels, José. “Gavota”, La Quincena 1, no. 7 (1903): 252-255.
Kessels, José. “Idilio para canto y piano”. La Quincena 1, no. 11 (1903).
Lehnhoff, Dieter. Creacion Musical en Guatemala. Guatemala: Universidad Rafael Landivar, 2005.
Marco, E. de. “Stella”. La Quincena 3, no. 32 (1904).
Moreira, Tomás. “El inmortal”. La Quincena 2 , no. 14 (1903).
Música Salvadoreña. “Archivo Calderón”. Facebook. https://www.facebook.com/ArchivoCalderon
Rosales, Marta Elena. “Mujeres en la música del siglo XIX en El Salvador”. El Salvador investiga,1, no. 1 (2005): 44-47.
Rosales, Marta Elena. “Al compás de la música marcial: orígenes de la Banda de los Supremos Poderes”. El Salvador investiga, 4, no. 8 (2008): 14-18.
Santamaría Galán, Jesús. Misa en re mayor, dedicada a Santa Lucia. San Salvador: Pro-Música Histórica, 2009.
Sin autor, “Tercera Velada Lirico-Literaria”. La palabra, domingo 19 de febrero 1882: 158.
Sin autor, “La enseñanza en El Salvador. La Escuela “Moderna” de Niñas”. Páginas ilustradas, 2, no. 59, septiembre de 1905: 944.
Trujillo, María Sara. “Lirio del valle”. La Quincena 2, no. 20 (1904).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Ángel Fernando Duarte Novoa