Why and How to Prevent: The Transformative Action of Theories of Change in the Prevention of Violence in Schools in El Salvador
PDF (Spanish)

Keywords

School prevention
Education
Childhood and youth
Educational community
Program designs

Abstract

An appropriate, safe, trustworthy and cordial educational environment is essential to fulfill the mission of training and developing children and youth. In El Salvador, insecurity in the school environment that sometimes penetrates the school itself has affected the educational community in terms of: the pedagogical authority of the teacher, the relationships between teachers and students, student participation and quality in education. In response, violence prevention interventions, promoted by security authorities and non-governmental institutions, aim to improve the school environment, sometimes with the support of the broader educational community. This article examines three programs aimed at preventing violence both inside and outside of schools: two government programs and one from a non-governmental institution. Through documentary review and interviews, the analysis identifies elements of theories of change immersed in school prevention programs and the significant aspects to take into account in the design of this type of interventions. The findings reveal the need to involve the school and the different actors that comprise it in preventive work. Therefore, it is seen that the theory of change in future prevention designs must focus on the participation of all actors in the educational community.

PDF (Spanish)

References

Cuéllar-Marchelli, H. y Góchez, G. (2017). La pertinencia de las estrategias para prevenir la violencia escolar en El Salvador. DES: Estudios Sociales, (1), 1-60. https://fusades.org/publicaciones/SI_0117_violencia_escolar.pdf

Deza Villanueva, S. L. (2015, 12 de diciembre). Factores de riesgo y protección en niños y adolescentes en situación de pobreza de instituciones educativas en Villa El Salvador. Avances En Psicología, 23(2), 231–240. https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/165

Dhillon, L. y Vaca, S. (2018, 13 de abril). Refining Theories of Change. Journal of MultiDisciplinary Evaluation, 14(30), 64-87. https://journals.sfu.ca/jmde/index.php/jmde_1/article/view/496

Flores, R. y Galdámez. L. (2021). Mapa de intervenciones educativas en centros educativos de zonas con presencia de pandillas. Documento inédito.

Fundación Patria Unida. (s. f.). Liga Atlética Policial. Fundación Patria Unida. http://www.patriaunida.org/liga-atletica-policial.html

Glasswing International. (s. f.). Escuelas Comunitarias. Glasswing International. https://glasswing.org/es/community-schools/

Gang Resistance Education And Training. (s. f.). ¿Qué es G.R.E.A.T? G.R.E.A.T. https://www.great-online.org/es/About/What-Is-GREAT

Guzmán, J. y Monterrosa, G. (2013). La prevención del acoso escolar (bullying) a través de la formación inicial y en servicio de los docentes que laboran en los centros educativos públicos en alto riesgo social [tesis de maestría, Universidad Centroamericana José Simeón Cañas].

Harries, E., Hodgson, L. y Noble, J. (2014). Creating your theory of change. NPC’s practical guide. NPC. https://www.thinknpc.org/wp-content/uploads/2018/07/Creating-your-theory-of-change1.pdf

Maestría en Política y Evaluación Educativa de la Universidad Centroamericana José Simeón Cañas. (2020). Charting violence prevention in schools. Documento inédito.

Martin, P. (2021, 1 de junio). Entre obstáculos de la familia y barreras de la escuela. Hacia un nuevo modelo de participación familiar en la escuela salvadoreña en contextos difíciles. Realidad, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (157), 117-148. https://revistas.uca.edu.sv/index.php/realidad/article/view/6302/6254

Martin, P. y Savenije, W. (2021, 30 de septiembre). El asalto a las relaciones pedagógicas. Educar en contextos de pandillas. ECA: Estudios Centroamericanos, 76(766), 361-366. https://revistas.uca.edu.sv/index.php/eca/article/view/6481

Ministerio de Educación. (2018). Observatorio MINED 2018 sobre los centros educativos públicos y privados subvencionados de El Salvador. MINED. https://www.studocu.com/latam/document/universidad-pedagogica-de-el-salvador/ciencias-sociales/aguilares-jijaja/27618249

Ministerio de Justicia y Seguridad Pública. (2022). Memoria de labores junio 2021- mayo 2022. Gobierno de El Salvador. https://www.transparencia.gob.sv/institutions/mjsp/documents/memorias-de-labores

Ministerio de Justicia y Seguridad Pública. (2023). Memoria de labores junio 2022- mayo 2023. Gobierno de El Salvador. https://www.transparencia.gob.sv/institutions/mjsp/documents/memorias-de-labores

Monje, J. A. (2019). Teoría del cambio en contextos complejos: 40 lecciones para la gestión de proyectos ágiles. Createspace Independent Publishing Platform. https://www.researchgate.net/publication/323870062_Teoria_del_Cambio_en_Contextos_Complejos_40_lecciones_para_la_gestion_de_proyectos_agiles

Monje, J. A. (2022, 9 de agosto). La paradoja de la Reina Roja y la teoría del cambio. Teoría del cambio. https://teoriadecambio.blogspot.com/2022/08/la-paradoja-de-la-reina-roja-y-la.html

Policía Nacional Civil. (2022a, 7 de julio). Programa GREAT. Policía Nacional Civil. https://www.pnc.gob.sv/programas/programa-great/

Policía Nacional Civil. (2022b, 7 de julio). Programa Liga Atlética Policial (LAP). Policía Nacional Civil. https://www.pnc.gob.sv/programas/liga-atletica-policial-lap/

Rogers, P. (2014). La teoría del cambio. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. UNICEF.

Rovira, C. (2017). ¿Y si no termino la escuela? La deserción escolar de la juventud salvadoreña entre 15 y 19 años. FES-ESEN. https://www.fes.edu.sv/wp-content/uploads/2018/07/Y-si-no-termino-laescuela.pdf

Sandoval, W. (2023, 26 de diciembre). Más de 20,000 menores de edad sufrieron de alguna agresión durante 2023 en El Salvador. La Prensa Gráfica. https://www.laprensagrafica.com/elsalvador/Mas-de-20000-menores-de-edad-sufrieron-dealguna-agresion-durante-2023-en-El-Salvador-20231225-0064.html

Savenije, W. y Martin, P. (2022). Educación en situaciones de riesgo y conflicto. Un acercamiento a las escuelas públicas en contextos de inseguridad en El Salvador. Compilación. Universidad Centroamericana José Simeón Cañas.

Savenije, W., Martin, P. y Cabrera, A. (2022). Profesores, escuelas y comunidades: Fortalecer espacios seguros. Hacia un marco de prevención escolar. Informe de investigación. Universidad Centroamericana José Simeón Cañas.

Sosa, R. (2019, 14 de octubre). La Liga Atlética Policial. Diario El Mundo. https://diario.elmundo.sv/Opini%C3%B3n/la-liga-atletica-policial

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 ECA. Estudios Centroamericanos